Voz del Cliente Mechanisms for Citizen Participation Citizen and ICFES Rights and Duties
lun, 07 sep 2020

Voz del Cliente Cuarto trimestre 2019

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Voz del Cliente Tercer trimestre 2019

Canal comunicaciones escritas

Agradecimientos:

Tabla agradecimientos:
Fecha de radicado Radicado Comentario Remitente Canal
5/07/2019 20192100534402 Felicitarlos por colaborar en las dudas o inquietudes que se nos presentan. Gloria Esperanza Cifuentes Henao Canal Escrito
24/07/2019 20192100633752 Quiero agradecerles por haberme ayudado con mi solicitud me siento satisfecha con el servicio. Muchas gracias Amy Jacqueline Medina Ruiz Canal Escrito
2/08/2019 20192100785811 Felicitaciones por su disposición a dar respuesta de manera oportuna y clara a las inquietudes. Éxitos en su importante labor. Ana María Montoya Iglesias Canal Escrito
4/08/2019 20192100641422 Agradezco su respuesta, su puntualidad y claridad con la solicitud requerida, felicito al (los)encargado de esta área. Pablo Andrés Silva Canal Escrito
11/09/2019 20192101256911 Agradecer por el buen servicio gracias a ello ya puedo realizar las pruebas, Gracias. Amalin Jacklin Ceballos Burbano Canal Escrito
27/09/2019 20192100923732 Felicitaciones por su respuesta oportuna. Mirian Derly Quintero Sánchez Canal Escrito

 

Sugerencias:

Tabla sugerencias:
Fecha Comentario Nombre del ciudadano Canal
12/08/2019 Cordial saludo, el día 11 de agosto participé como apoyo cognitivo de un estudiante con discapacidad cognitiva, quien presentó su prueba saber, la verdad pensé que ustedes iban a elaborar unas cartillas alternativas teniendo en cuenta el diagnóstico de los estudiantes que cada colegio subió al SIMAT, con desconcierto y tristeza observé que estas pruebas no fueron pensadas en la discapacidad de estos estudiantes (cognitiva) las preguntas fueron demasiado complejas. Olga Lucía Duarte Castro Canal Escrito
18/08/2019 Ayer 11 de agosto de 2019 una hija estuvo presentando la prueba Saber 11 en la sede el Bosque de la Universidad Libre en Bogotá (carrera 70 no. 53-40). Les sugiero que no vuelvan a utilizar las instalaciones de esta universidad para este tipo de exámenes. Álvaro Ariza Caro Canal Escrito

Voz del Cliente Segundo trimestre 2019

Canal comunicaciones escritas

Agradecimientos:

Tabla agradecimientos:
Fecha de radicado Radicado Comentario Remitente Canal
3/04/2019 20192100268802 Muchas gracias la petición radicada con No. 20192100220122 fue resuelta satisfactoriamente. German Guillermo Castillo Herrera Canal Escrito
4/04/2019 20192100284312 Quiero felicitarlos por la excelente gestión realizada con la corrección de mi documento de identidad que estaba errado en los resultados del ECAES, éste trámite se lo dejé a la universidad y en un año no realizaron nada, pero ustedes en el tiempo hábil me dieron respuesta. De nuevo muchas gracias. Daniel Camilo Posso Muñoz Canal Escrito
23/04/2019 20192100322762 Muchas gracias por resolver todo lo problemas con el paso de la inscripción del examen y por atender a mis quejas y reclamos se los agradezco mucho :) Rafael Antonio Mendoza Zamora Canal Escrito
23/04/2019 20192100327152 Señores icfes en el presente mensaje quiero agradecerles y felicitarlos por el excelente servicio e inmediatez en la resolución de mi dificultad presentada  con la plataforma. Fabián Andrés Sánchez Hurtado Canal Escrito
5/05/2019 20192100361542 Me dirijo a ustedes respetuosamente, con el fin de felicitarlos por la gestión realizada al enviarme el documento de copia de pruebas de estado presentadas en el año 1993 ya que me lo reenviaron de forma gratuita por cambio de dirección. Muchas gracias y los felicito por su gestión. Jorge Correa Lopez Canal Escrito
20/05/2019 20192100421182 Felicitaciones por el buen servicio. Leonela Hurtado Blandon Canal Escrito

 

Sugerencias:

Tabla sugerencias:
Fecha Comentario Nombre del ciudadano Canal
12/04/2019 Quiero sugerir que la aplicación del examen de Saber T y T sea en períodos académicos comprendidos usualmente en los meses de febrero a mayo en el período 1 y en los meses de agosto a noviembre período 2. Martin  Humberto Poveda Morales Canal Escrito
12/04/2019 Solicito la actualización de la dirección física  del Icfes, ya que al consultarla por internet registra la antigua dirección  de la  (Calle 17 No. 3-40 Bogotá, Jornada Continua: 8:00 a.m.- 4:00 p.m.) y necesitaba los servicios y me desplace hasta ese lugar perdiento tiempo y dinero. Ángelica  Tatiana Castellanos Medina Canal Escrito

 

 

Voz del Cliente Primer trimestre 2019

Canal comunicaciones escritas

Agradecimientos:

 
Fecha de radicado Comentario Canal
11/01/2019 Agradecimiento por la agilidad con la solución al inconveniente que tuve. Comunicaciones Escritas
11/01/2019 ¡Buenas tardes!!... Muchas gracias por tan pronta y clara respuesta. ¡Mi solicitud fue atendida en un tiempo estupendo!!, sumado a que la respuesta satisface 100% mi necesidad de consulta. De nuevo Mil Gracias!! Comunicaciones Escritas
21/01/2019 Quedo encantado con la calidad del servicio, la profesionalidad y la amabilidad es inmejorable. Comunicaciones Escritas
23/01/2019 Cordial saludo señores Icfes, de ante mano quedo muy agradecido y satisfecho por tan excelente atención que prestan, la respuesta fue rápida clara y concisa, por el cual de todo corazón les agradezco mucho. Comunicaciones Escritas
05/02/2019 Me parece que hubo un excelente tiempo de respuesta, estoy altamente satisfecho y agradecido con su servicio. Comunicaciones Escritas
09/02/2019 Ojalá que muchas entidades como el Icfes sean eficientes y rápidas que dan solución y los felicito por la gestión. Comunicaciones Escritas
01/03/2019 Sigan así, el servicio ha sido excelente, eficiente y oportuno. Da orgullo saber que en nuestro país sí hay instituciones de alto nivel y con un servicio de calidad. Muchas gracias. Comunicaciones Escritas
04/03/2019 Me parece que el Icfes está mejorando en todos sus proceso los FELICITO por ese cambio y espero que sigan así, respondiendo con más rapidez las solicitudes de los ciudadanos. Comunicaciones Escritas
05/03/2019 El funcionario que recibió mi solicitud, excelente persona, muy dispuesta a colaborar. Personas así­ deberían adquirir en todas las instituciones del estado. Comunicaciones Escritas
12/03/2019 Me pareció muy buena la atención tanto en el call center cuando me comuniqué, como al momento en que me respondieron la petición por correo, ya que la información fue clara y muy concisa ni siquiera se demoraron un día. Estoy muy satisfecho. Muchas gracias. Comunicaciones Escritas


Sugerencias:

 
Fecha Comentario Canal
11/01/2019 Quisiera manifestar mi sugerencia en cuanto al calendario programado para la aplicación de la Prueba Saber Pro. Considero que deberían realizar dos pruebas al año una en cada semestre teniendo en cuenta que muchas personas tienen que esperar casi un año para la presentación de las mismas y 4 meses más para saber el resultado.    otra opción es cobrar un costo más alto y aquellas personas que estén interesadas realizar la prueba virtual o de manera personal. Comunicaciones Escritas
01/03/2019 No deberían promocionar un Pre-Icfes con muy pocas respuestas, sería mucho mejor que entregaran las planillas para tener el material. Telefónico
05/03/2019 Capacitar o informar cuando realicen algún cambio en la plataforma o en los procesos. Telefónico
jue, 11 feb 2021

Citizen participation mechanisms

1. Participation model

Citizen participation is a constitutional right by which Icfes generates bilateral communication mechanisms between the community and public administration, oriented to the exchange of useful information so that the relationship among both parties is more effective each time.

 

 2. Participation through electronic media:  

The use of information and communication technologies facilitates the dialog of public administration with interest groups. Icfes, through different electronic channels, communicates on a regular basis with the citizens.

 
 

3.Complaints and claims:

Icfes’ quality management system allows the identification of opportunities for improvement in each one of its processes; that is why the systematic analysis of complaints and claims from the citizens is a valuable source for decision-making in the entity.

 

4.Perception surveys:

Understanding institutional services users’ experience contributes to their improvement. That is why Icfes promotes different surveys through which it makes feedback on the mission processes.

 

5. Regulation projects.
 

Based on Article 8, paragraph 8 of the Code of Administrative Procedure and Administrative Litigation, the citizenship is made aware of the regulation projects of Icfes, so that they can submit their opinions, suggestions, or alternate proposals.

The established period to send observations is from the 12 to 19 of August, 2019. Opinions, suggestions or proposals can be sent to the mail:: crodriguez@icfes.gov.co

The term established for submitting remarks is from February 28 to March 3, 2017. Opinions, suggestions or proposals may be sent to the e-mail: crodriguez@icfes.gov.co

The term established for submitting remarks is from February 28 to March 3, 2017. Opinions, suggestions or proposals may be sent to the e-mail: crodriguez@icfes.gov.co

The term established for submitting remarks is from February 17 to 24, 2017. Opinions, suggestions or proposals may be sent to the e-mail:crodriguez@icfes.gov.co

The term established is from July 19 to 26, 2016017. Opinions, suggestions or proposals may be sent to the e-mail:crodriguez@icfes.gov.co

The term established is until July 15, 2016. Opinions, suggestions or proposals may be sent to the e-mail: crodriguez@icfes.gov.co

The term established is until July 15, 2016. Opinions, suggestions or proposals may be sent to the e-mail: crodriguez@icfes.gov.co

The term established is until July 08, 2016. Opinions, suggestions or proposals may be sent to the e-mail:crodriguez@icfes.gov.co

The term established is until June 30, 2016. Opinions, suggestions or proposals may be sent to the e-mail:cihernandez@icfes.gov.co

The term established is until June 26, 2016. Opinions, suggestions or proposals may be sent to the e-mail:crodriguez@icfes.gov.co

lun, 07 sep 2020

Rights and Duties of the Citizen and Icfes

Duties of the citizen with regards to Icfes

With regards to the services of Icfes, the citizens have the following individual duties:

1. Act in accordance with the principle of good faith, refraining from using delay tactics in actions and to effect or provide false statements or documents in a willingly manner, or to make rash statements, among other conducts.

2. Know the requirements, procedures, and conditions of the service.

3. Look after the facilities and cooperate with maintenance of habitability of Icfes’ premises.

4. Be responsible for the appropriate and timely use of the resources offered by Icfes, particularly with regards to the compliance with dates established for each one of the tests conducted by the Institute and their corresponding procedures.

5. Meet the rules and procedures for use and access to the rights granted by means of this document.

6. Maintain due respect to the rules set established in Icfes, as well as to the personnel who provide services therein.

7. Sign the documents pertinent to their process.

8. Watch for the privacy and safety of use of its identification and passwords.

9. Look after, preserve, and not tamper with the documents given to the citizen.

10. Suggest improvements to the service process, and make known failures detected in a founded manner.

Rights of the citizen with regards to Icfes

Pursuant to this document, the citizens are the holders of the following rights with regards to the services of Icfes:

1. To receive the services provided by Icfes, in accordance with the provisions of the current regulations.

2. The respect to their personality, human dignity, and intimacy, without being discriminated for any reason.

3. To information about the services and proceedings they may have access to and about the requirements necessary for their use.

4. To have available the information about the costs of services and proceedings received.

5. To the confidentiality of all information related to their process and during their stay at the premises of Icfes.

6. To be given complete, continued information in comprehensible terms, either verbally or written, about their query.

7. To use the channels for claims and suggestions, as well as to receive written response within the terms set forth in the regulations.

8. To submit respectful petitions to Icfes and obtain resolution in the terms set forth for that purpose.

9. To have access and use to information and communication technologies; and the right to the social use of current information and communication technologies of Icfes.

10. To receive special and preferential service if they are persons with disabilities, children, adolescents, pregnant women or elder persons, and in general, persons in vulnerable conditions in accordance with article 13 of the Constitution.

11. To have available in the premises of Icfes a charter of rights and duties by which the relationship with the Institute shall be governed.

12. To have equality of treatment and access to goods and services, that is to say, not being discriminated for any reason.

13. To receive officially apologies from the authority, in the event of having errors committed by the Institution.

14. To attend all persons who had entered the offices of Icfes within the normal business hours.

15. To establish a shift system in accordance with the needs of the service and the new technologies, for the orderly attention of petitions, complaints, allegations, or claims.

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